torsdag 23 april 2015

Gräddrädd...

...är inte ordet för dagen. Möjligtvis sötmodig. Bemärkelsedagarna firas med tårta, födelsedagarna hos oss kräva detta bakverk. Inget finlir men ganska (host, host...!) god om jag får säga det själv...

Vill du prova vår födelsedagstårta kommer receptet här:

Ugn 175°

6 ägg

3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,25 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver (knappt)

Garnering

5-6 dl grädde
4 bananer
frysta mosade jordgubbar med socker 3-4 dl
ett tårtlock av marsipan
1 påse maränger
florsocker

Smörj och bröa en form. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda tårtbottnen i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna.

Dela kakan i tre bottnar.

Lägg vispad grädde och jordgubbar i första lagret. Jag brukar lägga grädde under jordgubbarna som "isolering" för jag vill inte att tårtan ska bli för blöt. Brukar mosa jordgubbar och frysa in med socker på sommaren för att ha just som tårtfyllning. Men har man inga jordgubbar är krossad ananas också gott.

Till lager två mosar jag bananer och rör ihop med grädde. Inte vackert... Men gott!

Sedan lägger jag på sista bottnen och brer ett lager grädde ovanpå innan jag lägger på tårtlocket.

Jag gillar maränger... De förlåter och gömmer många skavanker på en tårta. Tårtlocket räcker aldrig till för tårtorna utan är lite för litet så jag breder en kant med grädde längst ner och trycker fast maränger.

Dekorera kan man ju göra hur man vill. Jag gjorde det enkelt för mig och klippte ut ett hjärta i plast som jag la ovanpå tårtan innan jag pudrade florsocker över alltihop. Bara att försiktigt plocka bort plasten så har man vips ett hjärta.

Nu... 
...är det bara att fira födelsedagsbarnet!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar