torsdag 22 januari 2015

Mula möske är en underskattad sysselsättning

Så kom det då till slut. Ordentligt med snö.
Snö är verkligen inte min förtjusning. Men det är vackert och ljusare blir det! Och ljuset är på väg tillbaka. Det märks på eftermiddagen då det dröjer sig kvar längre och längre och gör att när man är på väg in måste man stanna upp mitt i klivet. Dra in luften långt ner i lungorna, fästa blicken långt borta för att känna. Känna ljuset som är en flyktig föraning om vad som komma ska. När man väl kommer in väntar man lite, lite längre med att tända lampan. Mula möske är en underskattad sysselsättning. Eller kura skymning som en icke-västgöte skulle säga.  

I verkstaden blir det just nu kransar i olika storlekar. Något att hänga i fönstret och fånga det annalkande vårljuset med. 

Men ibland går det åt en hel del plåster... Vissa dagar verka vara sådana och idag är en sådan dag. Inga stora skador dock men oj vad små stick och sår i fingertoppar och händer kan blöda. Mycket opraktiskt...!


Och så har jag funderat på det där med kramsnö... 



2 kommentarer:

  1. Mula Möske! Aldrig hört uttrycket. Mula använde vi i betydelsen köra runt snö i ansiktet på folk (obehaglig sysselsättning!). Men Möske? Mörkret?

    SvaraRadera
  2. Mular möske gör man i skymningstimmen, då när historier nästan blir verkliga. Jag har hört det i hela mitt liv men var i all världen kommer det ifrån? Det skulle jag också gärna vilja vet. Mula kan man ju göra. Vi sa grosa men det var inte behagligare för det... Hu, kommer fortfarande ihåg kall snö smältande innanför halskanten!

    SvaraRadera