söndag 14 december 2014

Lucia


Det är något visst med Lucia. Det är som om julstämningen tätnar då. Nästan som en förnimbar närvaro... Av den trevliga sorten förstås.

På Lucia kommer den gamla luciakronan som jag tycker så mycket om fram. Högtidlig luciastämning blir det när ljusen tänts.
Något som inte är lika högtidligt är allt stressande och trängande när julklappar ska köpas. Och jag är inte oskyldig på något sätt, paket inhandlas ganska många. Något som jag däremot får svårare och svårare för varje år är det enorma säsongsöverflödet i butikerna. Och så fort det är dags för nästa säsong är överflödet lika stort igen. Av något annat. Som sedan försvinner... Det är bedövande, betungande, överväldigande. Och knappast hållbart i längden... Att skänka bort pengar till alla behövande i världen är också en julklapp. Har man möjlighet till det tycker jag nästan att det är en skyldighet... 

Min Lucia blev väldigt trött och somnade till slut. Som tur var så var alla ljusen släckta...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar