söndag 14 december 2014

Jag gillar de ruttna...

Ibland blir man lite äckelmagad... Så långt det är möjligt väljer vi i första hand ekologiskt men det slinker ju emellan ett och annat ibland. Vi hade apelsiner i en skål, de första var av den"konventionella" sorten och efter någon vecka fyllde vi på med några ekologiska. Det intressanta var att de "vanliga" inte åldrades medan de andra (av de som vi inte hann äta) faktiskt ruttnade. Hm... På något vis gillar jag skrumpapelsinerna bäst... Megabotoxapelsinerna känns inte alls lika lockande! Kanske har de genomgått någon spännande antiåldersbehandling som snart kan börja tillämpas på människor...? Men jag föredrar de ruttna. Apelsinerna alltså, inte människorna ;)


Jag bakade apelsinrutor i helgen, de blev väldigt goda. Receptet hittade jag i en tidning men ändrade en aning i vanlig ordning... Så här gjorde jag:

Apelsinrutor ugn 175°
2 dl socker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
175 g smör
saft av 1 apelsin

Glasyr
3 dl florsocker
2 msk pressad apelsinsaft
rivet apelsinrasp av 1 apelsin

Gör så här:

Smält smöret. 

Vispa ägg och socker pösigt. 

Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten omväxlande med det smälta smöret. 

Tillsätt apelsinsaften.

Häll smeten i en mindre bakpappersklädd långpanna.

Grädda i 20 minuter och låt kallna.

Blanda florsocker, apelsinsaft  och apelsinrasp till glasyren och bred ut över kakan.

Skär i rutor och servera.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar