fredag 31 oktober 2014

Svart som i en säck...

...blev det helt plötsligt om kvällarna när vi ställde om klockan förra helgen. Helt abrupt ramlade det stora mörkret ner över oss. Fast jag visste kom det ändå som en total överraskning. Att det kunde vara SÅ mörkt SÅ tidigt. Suck! Bara att härda ut tills ljuset återvänder. Gubbakärleken blommar dock fortfarande vid husknuten obekymrad över mörkret och ett par nätters minusgrader.
Och inte allt är mörker. Rätt mysigt är det att krypa inomhus igen. Och att fixa till saker som man liksom inte hinner när solen skiner och allting ropar på en utanför fönstret att komma ut. En liten tur till en antik/loppisaffär har det blivit och en hylla fick följa med hem.
350:- tyckte jag var rena kapet för den fina hyllan och jag visste precis var jag behövde en. Mitt i kaoset!
Tyckte det blev väldigt mycket bättre efteråt.



Och har man börjat sortera vill man gärna fortsätta. Mina akvarelltuber fick byta hemvist från tråkiga glasslådan mot en roligare plåtburk. 


I verkstaden bränner jag nya ljuslyktor, lagret är nästan tomt efter konstnatten. 



Och med tanke på julen... målar jag en smått julig ängel.

Och änglar vill väl inte heller frysa... Så tjock sticketröja blir det! Sonens kommentar över bilden var: de där äpplena... Hur hänger de fast? Hm... Hur ska jag veta det... Jag målar ju bara... Lustigt i alla fall för då började jag fundera på det. Men jag tror att jag vet hur...

Längtade även efter bröd i mörkret men hittade inget passande recept för jag ville ha nötter i så det fick bli ett improviserat av vad skåpet hade att erbjuda:

Improvisationsbröd

25 g jäst
2 1/2 dl vatten
1 msk olja
1/2 tsk salt
1 msk honung
1 dl havregryn
5 1/2 dl siktat dinkelmjöl
100 g hasselnötter

Hacka nötterna grovt.

Smula ner jästen i det fingervarma vattnet, tillsätt olja, salt, honung, havregryn, nötter och nästan allt mjöl. Arbeta samman och låt jäsa i 40 min.

Arbeta degen o dela i 12-15 bitar. Rulla till bullar o lägg på en plåt o låt jäsa ytterligare 30 min.

Grädda bullarna i 250 grader cirka 10 minuter.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar