måndag 25 augusti 2014

Bolltistlar för liv

Trädgården har på nolltid blivit höstrufsig, dimman sveper över kvällarna och det mörknar rätt tidigt. Det är lätt att tro att allt då blir lugnt och stilla men jag behöver bara titta ut genom köksfönstret för att se att det är fel. Haren skuttar omkring och förser sig gladeligen av vår fallfrukt. 
Och vill man ha mycket att titta på ska man skaffa bolltistlar! Dom är älskade av humlor, bin, fjärilar och fåglar. Så här års är det alltid livat där.



De gula Rudbeckiorna är också ett favorittillhåll för småfåglarna och man inser hur fjäderlätta de är när de emellanåt kan sitta och gunga på en smal liten stjälk. Eller mitt uppe i en blomma.

Badsäsongen är inte heller över här hos oss. Det var fullt liv i dammen alldeles nyss. Ända tills koltrasten kom... Stor och klumpig landade han med ett hänsynslöst plask mitt i och alla de andra flydde. Men han själv verkade otroligt nöjd. Inget går upp mot en egen kuppe... 

Jag börjar få lite saker färdiga. Och lika fort börjar jag på nya. Snart är det konstnatt, dags att börja organisera skapandet kanske...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar