måndag 9 juni 2014

Hellekis trädgårdscafé

Vi skulle göra en utflykt. Något mysigt ställe. Inte för långt bort och inte för nära. Något gott att äta förstås... Lunch var det vi letade efter! Och lunch blev det i ett underbart växthus under druvklasar.
Och det var gott! Men det fanns mer som vi inte sett under tidigare besök. Hela utflykten slutade i ett veritabelt trädgårdsfrossande. Gömt bakom höga häckar dolde sig en underbar trädgård. Tjugo kronor var inträdet som man sympatiskt fick stoppa i en kassabössa. Smått hedrade över visat förtroende petade vi samvetsgrant ner vårt inträde.



Och hamnade mitt i en trädgårdsdröm! Vackra trädgårdsrum med stora frodiga växter omgivna av häckar och inte minst enorma träd. Träd som så ofta glöms bort men tillför så mycket.

Vackra svällande pioner fanns det gott om.


Och aklejor i alla former! Kände genast att jag borde gå hem och plantera hela hav av dem...


Glödande vallmo...
Och favoriterna, de korallrosa.
Underbart pappersskrynkliga, prassliga silar de solljuset vackert.

Sedan när jag ser den frestande samplanteringen med kraftiga irisar vill jag genast gräva upp härligheten och ta med den hem! Att trädgårdsmästare ingår tar jag för givet...
Irisarna i sig är rätt stela och kanske inte det jag först skulle välja men samplanterade så här... Mums!

Skimrande knoppar.
En vacker tistelvariant som jag inte är säker på vad det är.
Solfiltrerande röda rosor på en enorm buske.
Och en djupt vinröd Stjärnflocka, nog den största och mest välmående jag sett.

Ah.... 

Ibland är överdåd alldeles lagom...!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar