torsdag 12 december 2013

Strykhögar och lussekatter

Att stryka är ingen favorit men en del strykhögar är faktiskt riktigt frestande att sätta strykjärnet i.
Strykhögen med nytvättade tyger från inlägget innan var en sådan.
Jag tvättar alla nya tyger så att de inte ska krympa "ojämnt" med andra tyger i olika projekt, eller ännu värre fälla! Det har hänt någon enstaka gång. Då sjunker hjärtat när man ser förödelsen. Men det händer sällan, köper man "riktiga" quilttyger så är kvaliteten över lag väldigt hög. Och det vill jag att den ska vara. Lägger man ner många och långa timmar så är det inte roligt om materialet inte motsvarar mödan. Tid är också pengar...

Lussekatter bakade jag häromdagen. Jag trodde att jag varit förståndig och sparat receptet sedan sist, men inte då. Jag hittade ett väldigt bra som uppfyllde alla förväntningar här: http://blog.leila.se/leila/2012/12/04/710/

Som den saffransfegis jag är tog jag bara hälften av angiven mängd. Det blev lagom till mig... Det är först på senare år som jag har börjat uppskatta saffran, det tar väl lång tid för en del att bli vuxna kan jag tro... Innan tyckte jag mest att det smakade tvål. Roligt är det när degen nästan jäser sig ur bunken, kör man sedan ett finger i den pyser den ner till knappt hälften.
Och så gjorde jag dubbel sats. En enkel hade nog tagit slut vid första fikat här i huset...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar