söndag 13 oktober 2013

Höstglöd

Den här helgen visade sig hösten verkligen från sin bästa sida, värme i luften och brinnande löv. Hösten är min årstid. Lördagens promenad blev lång. Inte i kilometer räknat utan i tid. Att sitta på trappan  till det lilla kyrkogårdskapellet i den varma solen tog sin njutbara tid.
 

 
Dessutom blir man nog aldrig för gammal för att prassla runt i löven...
På vår väg passerar vi den gamla skolan. Idag är det svårt att tänka sig att detta en gång var en skolgrind som passerades av tjoande barn.
Nu ligger den där, byggd på 20-talet, en gång smått respektingivande och en absolut medelpunkt mitt i hjärtat av en by, lika sovande och bortglömd som Törnrosas slott. Väntande på sin riddare att bryta den onda förtrollning som gjort att tiden stannat. Måtte han komma snart...
 
På söndagen gjordes ett återbesök på ett utflyktsmål jag gärna tipsar om, Kivarps Gårdsmejeri. De har nämligen ostkaka på menyn. Och då menar jag av den riktiga sorten som var obligatorisk på alla min barndoms kalas. Härligt njutbart! Miljön är också väldigt vacker och stämningsfull.
Utsikten inifrån café-delen går inte av för hackor. Man sitter mitt i naturen.

Och hm... Jag skulle ju fotograferat ostkakan, men den gick så fort att äta upp... Jag kunde liksom inte hejda mig...
Utanför caféet kan man bekanta sig med dessa trevliga personligheter :)
Om du vill veta mer om denna pärla mitt ute på landsbygden så finns mer information här: http://www.kivarpsgård.se/
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar