torsdag 19 september 2013

Skapandets kyrkogård

Ja där hamnar det ibland. Det man slitit och svettats för. Hoppats på. Filat och putsat på. Det som verkade så lovande. Det som blev så bra är plötsligt i ruiner. Och jag vet fortfarande inte varför det blev fel. Jag trodde att jag hade kommit förbi alla kritiska punkter och var nöjd med hjärtan som hade precis lagom krackelering...
Stiliserade hästar...
Metalliskt skimmer...

Frostigt mittparti...
Sen hände det något. När jag öppnar ugnen ser jag det. Hur gärna jag än vill kan jag inte få det till något bra. Det säckar!
Jag svär inte - jag är alltför väluppfostrad och de ränderna går inte ur... Möjligtvis att jag väser något ohörbart mellan sammanbitna tänder och med stela kindmuskler. Men jag rör inte en min. Jag är härdad. Ytterligare ett projekt som får begravas i förtid. Materialet ställer till det, är oberäkneligt. Ibland. Nu börjar jag bli sur. Blänger på fatet. Tror det att det har vunnit? Vänta bara. En dag ska jag ta fram sågen och såga upp det i småbitar. Göra något nytt. Men idag ska jag begrava det bland allt det andra som inte heller höll vad det lovade. Och så ska jag sörja att det inte blev ett stort fint fat som kunde stå där och skimra och lysa.
 
Men jag tänker inte röra en min...

5 kommentarer:

  1. Det är misstagen som blir värdefulla en dag... kan du inte ha en hörna för det där som inte blev som du tänkt. Kanske är det just den där som någon annan faller allra mest för... Glömmer aldrig ett så fult troll jag gjort. Jag ville egentligen inte ta med det, men min kamrat hängde upp det på Hjo slöjdmässa utan att jag märkte något. Vilket var det första trollet jag sålde tror du?
    Det är inte alltid det blir som man tänkt sig.
    Kramar Malin K

    SvaraRadera
  2. Tack för de tröstande orden Malin :) Just nu vill jag helst inte se eländet, det får ligga i skamvrån så länge och värka färdigt. Sedan blir det sågen. Eller hammaren...

    Kramar

    SvaraRadera
  3. God morgon! Jag hade tänkt mejla men jag hittar ingen mejladress så jag skriver en liten rad här. Undrar om tider som man kan besöka din atelje under konstnatten. Och vägbeskrivning? Du kan mejla mig på tantgronslillabod(snabelA)hotmail.se om du vill. Är det inte för sent på kvällen så kanske vi har möjlighet att titta förbi en sväng.

    Ha en fin dag :)!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  4. God morgon Maria,

    det vore roligt med besök :) Vi har öppet mellan kl 16-01. Jag provar att maila dig lite mer information.

    Önskar även dig en fin dag :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har skickat dig en mail Maria, hoppas att det funkar :) Jag skriver min mail här ifall det skulle krångla: anne.karlsson@novasoftware.se

    Kram

    SvaraRadera