fredag 12 april 2013

Stjärnor och dåligt samvete

När jag öppnade ugnen i morse hade glasbitarna jag lade in i går kväll förvandlats till stjärnor.
Nåja, jag kanske hjälpte dem en liten bit på traven...
 
En akvarell har också blivit färdig.
Det gör stor skillnad hur man väljer att beskära ett motiv. Min itudelade passepartout kommer väl till pass när man ska prova. Betydligt behändigare och skonsammare för nerverna än att sätta saxen i sin nya skapelse.
Och så har jag börjat spåna på hur jag ska använda blomslingan på bindmössan som jag skrev om  här:
http://hugskottochinfall.blogspot.se/2013/04/randig-onsdag.html. När jag ska försöka återskapa slingan inser jag hur skicklig den "gamla" brodösen måste varit. Det är små, små noggranna stygn. Tycker nog att jag är rätt noga men känner att jag får skärpa till mig för att få det resultat som jag vill ha. Har ritat upp ett enkelt hjärta på vadmal så länge att öva lite på.
Att få över motivet på tyg var inte det lättaste. Vadmal är tjockt så jag såg inte motivet genom tyget på ljusbordet. Provade att pricka hål i mönstret (som jag hört är bra...) och försöka föra över motivet på det sättet men det fungerade dåligt. Lösningen blev karbonpapper, inte det ideala sättet, och man får se upp så att det inte färgar av sig, men mönstret hamnade där det skulle i alla fall. Om det är någon som har något bra sätt så tipsa mig gärna.

Har börjat så smått...
 
Tycker att jag har hunnit en hel del men tittar jag mig omkring så ser jag något som jag inte hunnit. Mina stackars krukväxter som försmäktar på fönsterbrädorna, utmattade och undernärda. Tur att det inte är straffbart med vanvård av krukväxter! Extra dåligt samvete får jag dessutom när de blommar vänligt. Men jag har köpt ny jord, så de ska få det bättre, det ska de...
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar