måndag 25 mars 2013

Pösiga hjärtan

Våffeldagen - det var en speciell dag när man var liten. Tänk att det fanns en alldeles särskild dag för våfflor! Som jag minns det sken alltid solen, fönstren var öppna och traven med våfflor oändligt hög. Och våffeljärnen stod i rad, i alla fall tre, och var av den gamla stiliga tunga sorten från femtiotalet.

Och naturligtvis var våfflorna runda, inte fyrkantiga, och hade hjärtan. Våffelhjärta... Vilket ord! Det smakar gott i munnen bara av att uttala det.

Men man blir inte mätt på minnen så idag har vi knäckt ägg, vispat smet och gräddat våfflor. Och naturligtvis är våra våfflor runda och har hjärtan...
 
Lika viktigt för mig som våfflorna är jordgubbarna. De ska vara egenplockade och mosade med socker. De två sista sommarpåsarna från frysen gick åt idag.


 
Det är påsklov och hela huset är fullt med barn, det blir inte mycket tid i verkstaden den här veckan. Så... jag har släpat in en massa saker i huset och stökar ner inne istället... Inte glaset förstås men en del annat. Nu sover resten av huset, det är bara min symaskin och jag som är vakna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar